De vierde en laatste sessie van Open (the) Debate, georganiseerd door de studenten van de cursus “architectuur en activisme” aan de KUL, stelde een centrale vraag binnen de hedendaagse architectuurpraktijk: hoe kunnen we verandering teweegbrengen van binnenuit de systemen die we proberen te transformeren?
Onder de titel Activism From Within onderzocht dit slotgesprek de spanningen waarmee architecten geconfronteerd worden wanneer idealen botsen met de realiteit van budgetten, markten en institutionele verwachtingen. Zelfs met de beste bedoelingen kunnen architecturale praktijken soms de mechanismen versterken die ze proberen te bekritiseren. Het gesprek bevroeg daarom de grenzen, compromissen en handelingsmogelijkheden die ontstaan wanneer engagement vorm krijgt van binnenuit.
Samen met 51N4E, vertegenwoordigd door Harold Vermeiren en Dieter Leyssen, opende het debat een ruimte voor reflectie over strategieën van interne weerstand en de manieren waarop architectuur vormen van activisme kan blijven dragen binnen haar eigen productiecontexten.
Dank aan alle sprekers en deelnemers die deel uitmaakten van deze vier avonden vol discussie, reflectie en uitwisseling.